Skip to content
+420 773 679 374 info@nirvanatree.cz O nás Doprava Tabulka velikostí

VEJCE NEBO SLEPICE ANEB TĚLO NEBO MYSL?

AURARELAX JÓGA

 

Tělo a mysl jsou tím, co nám zůstalo. Pojmy jako duše a Bůh se staly starožitnostmi. Možná jste zaregistrováni k nějaké organizaci, která se jimi zabývá, ale patříte-li k většině moderního lidstva, váš život ovlivňuje pouze tělo a mysl. Každý z nás zažil člověka dobré mysli, který pozitivně ovlivnil náladu lidí, se kterými chvíli poseděl. Strnule překřížené nohy, zaťaté ruce a posed v předklonu vystřídalo uvolněné rozvalení se v křesle a tep, tlak, zorničky očí se uklidňují… A naopak. Cožpak zlá mysl lidí nedokázala rozvrátit nejeden tým?

 

 

Teorie, že mysl dokáže ovlivňovat tělo, je prokázaná a věnují se jí zástupy psychologů. Ve XX. století se rozvinulo několik technik pracujících s vírou, že mysl dokáže ovlivnit tělo, například psychosomatika. Téměř všechny duchovní směry, včetně většiny škol jóg, praktikuje jako motor duchovního růstu MYSL (nebo její překrývající se „spolubydlící“ – pocit, emoce, duši, pozorovatele, nadjá atd.)

 

 

Benedikt v Itálii zakládal moderní kláštery (např. Monte Cassino), jejichž základním heslem bylo „Modli se a pracuj.“ Ovšem lze předpokládat, že tělo (tedy práce) i zde hrálo až druhé housle za modlitbou. A tak teprve u Gorakhnátha (zakladatel hatha jógy a sekty jogínů Kánpathů, který žil asi ve 12. století) nacházíme statečný opak psychosomatických duchovních cest (mysl dokáže ovlivnit tělo). Gorakhnát hatha józe přinesl opačný postup, totiž že TĚLO ovlivňuje mysl. Unavené, špinavé, hladové tělo jistě vyluzuje jiné tóny myšlenek, než tělo uspokojené.   Tak proč by tělo v různých pozicích nevylučovalo jiné duchovní vibrace?   

 

KOLÉBKA JÓGY

Jóga se dle oficiálních zdrojů současnosti rozvinula v Indii snad před 5 tisíci lety. Existují podobizny lidí a bohů připomínající asány, nalezené v Mohendžo  – daru, Harappě (obě města jsou u řeky Indus v dnešním Pakistánu) a dalších legendárních městech, do nichž (dle oficiálních zdrojů kolem roku 2500před Kristem) vpadla vojska Árijů, aby zde nalezla novou vlast, čímž začaly historické dějiny Indie, tedy i jógy.

 

Jóga se začala postupně šířit do světa – například do Tibetu, (jehož duchovní tradice je plně plodem indických učitelů) nebo do Číny, jehož tradiční duchovní prvky, jako jsou bojová umění nebo taichi, se dle indických názorů vyvinuly z jógy a z indických tanců.

 

Připomínáme, že i Bódhidarma, zakladatel moderní Čínské duchovnosti byl Ind, který přišel z Indie a také zakladatel tradiční Čínské duchovnosti, Číňan, taoista Lao´-ce ke stáru odešel podle všeho právě do Indie. Z Číny se tím pádem nepřímo indická duchovní tradice šířila do zemí, které od Číny hodně přebíraly. Jedná se hlavně o duchovno Japonské, Korejské ale i dalších sousedů Číny, zvané také Říše středu. Další cesty do světa si našla jóga skrze svůj vliv na menší okolní země, v jejichž kultuře i dnes nacházíme stopy Indie – Barma, Nepál, Thajsko, Srí Lanka, Indonéské Bali atd.

 

 

S jógou se rovněž, podle doložených zdrojů setkalo mnoho antických mudrců, včetně žáka Aristotelova – Alexandra Velikého. Zatímco jeho učitel Aristoteles spáchal sebevraždu z utrpení, že nepochopil, co způsobuje příliv a odliv, Alexandr Veliký umřel mladý, když se s vandrováním zdecimovanou armádou vracel z úspěšného tažení do Indie. Nic nepochopil z rady jogínů, které potkal: „Nemůžeš získat skutečně trvalou dobrou náladu, spokojenost a klid snažením se o něco ve světě kolem. Klidu a štěstí nelze takto dosáhnout, i když při tom dobudeš celý, úplně celičký svět, zůstaneš uvnitř chudý časem a osudem zraněný.“

 

 

Jiná osoba antiky, ovšem už v té římské době, zhruba v časech Kristových, byla moudřejší a poučení jogínů přijala do svého života. Stala se z ní osobnost, kterou moudří císaři považovali za jednu z deseti nejvýznamnějších osobností Římské říše. Umístit se v takovém „top ten“ mezi takovou konkurencí, jen jako obyčejný guru a léčitel učící to, co převzal v jakési jeskyni mezi nahými jogíny, zasluhuje obdiv. Také putoval po Římské říši a pokoušel se obrodit upadající náboženství, které zbylo z antických či staroegyptských duchovních cest, už jen jako džob plný institucí a povrchních obřadů.

 

 

„Kdo si může dovolit kritizovat, poučovat egyptské kněze, kdo to je, že je chce učit jejich vlastnímu náboženství?“, zlobil se jeden egyptský kněz, aby uslyšel: „Někdo, kdo přišel z Indie.“ Takto odpověděl Apollónius z Thyany a takto plnil slib, který dal svým učitelům z indické jeskyně: „Budu celý život šířit moudrost jógy, kterou jste mi předali.“

 

 

Lze cvičit jógu a nezměnit svůj duchovní rozměr?  Toto je otázka, kterou si kladou věřící křesťané i ateisti, cvičící tělu, mysli i emocím blahodárná cvičení, známé jako jóga.

 

 

Ukázka těchto textů je z Poetrie Laskání hvězd – kapitola Aurarelax jóga.

Zde na vás čeká i pokračování poutavého povídání… nejen o józe.

 

 

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top