Skip to content
+420 773 679 374 info@nirvanatree.cz O nás Doprava Tabulka velikostí

OSUDOVÉ CTNOSTI A ASPEKTY

(Článek z knihy Tantrické Transformace)

TANTRICKÉ TRANSFORMACE (str.31-33)

Kapitola 3

OSUDOVÉ CTNOSTI A ASPEKTY

„Kdo osud sám chce, je jím veden. Kdo jej nechce, je jím stržen.“

Seneca, římský politik a stoický filosof, který se narodil ve stejném roce jako Ježíš, nám po hledání Boha zamyšlením a objevováním autenticity svého Já nahodil třetí velké téma, prosazování své existence s osudem nebo navzdory osudu.

Existuje osud?

Přestože se náš kalendář datuje od Ježíšova narození, dnes se většina shoduje v tom, že Ježíš se v Betlémě narodil 4 roky před naším letopočtem, stejně jako Seneca. Ježíše zřejmě v roce 29 za souhlasu římského „ koloniálního guvernéra“ ukřižovali a Senecu v roce 65 císař Nero, který v legendě Quo Vadis nechal popravit Ježíšova „prvního učedníka“ Petra, donutil k sebevraždě. Pro politické nepřátele tato cesta byla tradiční, potkala třeba slavného Petronia. Během slavnostní večeře na dveře Senecovy vily zaklepali vojáci a sdělili mu:

„Císař vás už nemá rád.“ V nevinné větičce byl obsažen program nejbližší budoucnosti, tedy buď se do rána zesebevraždíte, nebo budete popraven jako vlastizrádce se všemi důsledky pro rodinu, vaši památku…

Seneca obklopen svými přáteli po honosné večeři pozvedl číši s jedem k poslednímu přípitku a zarecitoval své verše: „Kdo osud sám chce, je jím veden. Kdo jej nechce, je jím stržen.“ Čímž shrnul podstatu stoika, filosofa, jímž po celý život byl, totiž, že když je konání a myšlení člověka v souladu s přírodou, pak je šťastný, neboť tehdy uskutečňuje stanovený cíl prozřetelnosti, autenticitu Já, o níž v minulé kapitole hovořili neokonfuciánští a existencialističtí myslitelé.

Senecův přípitek

„Osud člověka je jen částí kosmu, který je nutný a neodvratitelný, proto je štěstí v přitakávání osudu a nikoliv v odporování mu. Na zdraví,“ skončil řeč přípitku Seneca, vypil pohár s jedem do dna, posadil se a čekal, že prožije poslední vteřiny života stejně jako slavný řecký filosof, učitel Platónův, mudrc všech mudrců, Sokrates.

Jistě vás napadlo, že mohl raději uchopit svůj osud do svých rukou a utéct, zachránit si život. Když čtete v Bibli Ježíšův osobní příběh, pochopíte, že Ježíš věděl, že když přijde do Jeruzaléma, zemře mladý a podle jeho posledního zvolání na kříži: „Bože, proč jsi mě opustil,“ nebyla jeho lidská podstata připravena, nechtěl zemřít, ale přesto neutekl a naplnil autenticitu svého Já.

Seneca, který neudržel jed v sobě a vyblil ho dříve, než začal působit, tuto autenticitu Já vysvětlil, řezajíc si žíly na rukách, takto:

„Bůh je logos spermatikos (řecké logos znamená rozum, řád, důmyslnost, slovo) nesoucí v sobě rozumné semenné síly všech věcí. Kosmos, vesmír, je prolnut semeny božského logu jako ohnivá energie udržující řád a člověk je částí tohoto vesmírného řádu, tohoto kosmického ohně, a má jej zastoupen v duši s centrem v oblasti srdce (Talent srdce).“

ukázal Seneca zkrvavenýma rukama sebevražedně pořezaných žil na své srdce.

„Proto je štěstí v přitakávání osudu, v rozvinutí vaší danosti, autenticity Já v souladu s celkem, s plánem kosmickým, do vás zaseté semenem z božského logos spermatikos. Rozvíjení vaší autenticity Já, vaší danosti v souladu s plánem kosmickým, bez toho, že byste měli nějaký interes právě na té své danosti, vede člověka lehounce, protože osud se už postará. Jak říká buddhistický mnich, jenž po hedvábné stezce doputoval do antického Říma : ,Vše je karma, nedělej si starosti, vše je a bude tak, jak to má být.‘“

Stoický klid a pozitivní přijímání ran osudu se lehčeji probírá v teorii než v praxi. Seneca čekající na smrt vykrvácením a buddhistický mnich to zvládli, ale co si má počít normální mysl, která touží po lásce a štěstí a rozhodně se nehodlá vzdát svobodné vůle tvořit si vlastní osud? Můj mladý student Šankara na pouti v indické Himálaji tuto otázku položil pánovi z Jižní Ameriky, který poté, co se naučil buddhistické meditaci, odešel do hor, kde ji praktikuje desátý rok:

„Madu Goshi, co je pro člověka nejdůležitější?“

„Být k sobě upřímný, pomocí vnitřního vhledu meditace (vipassana) rozpoznat pomíjivé části těla, myšlenek, věcí, jmen, pocitů, až zůstane jen jádro, pravá podstata bez slupky.“

Talent srdce, jiskra logos spermatikos, autentické Já je znovu tady. Ale jak se to dělá?

( více viz. Tantrické Transformace, str. 33)

(pokračování v knize  Tantrické Transformace)

Objednat  Tantrické Transformace

 

 

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top